Історія барберінгу


Від коріння професії барбера до сучасних трендсеттерів


Олексій Селівон
Власник бренду Leo
Я щиро пишаюсь тим, що причетний до неймовірної квінтессенції знаннь, які люди збирали протягом п'яти з гаком тисяч років. Сьогодні барберинг - це косметичні технології, інженерні рішення, соціологія, анатомія та біологія, медицина, маркетинг та гаджети. Ринок чоловічого грумінгу колихнув світ. Величезні корпорації з обкладинок forbes інвестують міліарди на досліження та розвиток товарів чоловічого сегменту ринку. І от, нарешті, спалахнуло в Україні. Сміливі чоловіки зізнаются - їм так само потрібен догляд, як і жінкам.

Єгипет, 3500 років до нашої ери

Перукарське мистецтво має дуже довге коріння: перші бритви знайшли серед реліквій бронзового віку (близько 3500 р. До н. Е.) В Єгипті. А наскельні малюнки свідчать про перукарські послуги єгиптян ще 5000 р. до н.е. Вони працювали інструментами, виготовленими з раковин устриць або заточеного кременю. Історики впевнені, що у давньоєгипетській культурі перукарі були дуже шанованими людьми і виконували ролі священників та лікарів

Стародавня Греція, 2000 років до нашої ери.

Молодші знахідки археологів кажуть що цивілізації майя, ацтеків, ірокезів, вікінгів та монголії використовували мистецтво гоління, як спосіб розрізнення ролей у суспільстві та воєнному часі. А мода на грумінг з'явилась у Стародавній Греції. Бороду, волосся,нігті підстригали та стилізували за допомогою κουρεύς (кюрей) на агорі (ринковій площі), яка також служила соціальним збором для дебатів та пліток.



Перукарське мистецтво стало тісно пов'язане з військовим мистецтвом за часів Олександра Македонського. У війні з Персією він програв ряд важливих боїв через те, що перські солдати стягували його вершників за їх довгі бороди і добивали на землі, а також витягали його солдатів фаланги з ладу за бороди і теж добивали їх. Перед вирішальною битвою проти царя Персії Дарія III Олександр Македонський наказав своїм солдатам збрити бороди, щоб не програти бій, остерігаючись сумного досвіду минулих битв з персами. З того часу популярність на бороду у Греції стрімко впала.

Римська імперія, 296 років до до нашої ери


Перукарні з'явились у Римській імперії разом з грецькими колоніями на острові Сицилія в 296 р. до н.е. Вони швидко стали популярними центрами щоденних новин та пліток. Ранковий візит до тонзору став частиною щоденного розпорядку дня, настільки ж важливим, як відвідування громадських лазень. А перше гоління молодого чоловіка (тонзура) вважалося важливою частиною церемонії його повноліття. Римськиі тонзори стали заможними та впливовими, відкриваючи нові локації, які були улюбленими громадськими місцями вищих ланок суспільства.

Середньовіччя

Перукарі часто працювали хірургами та стоматологами. Робили хірургічні втручання, кровопускання та п’явки, вогневі чашки, клізми та видалення зубів. До прямих обов'язків перукаря належали операції на шиї, гігієна вух та шкіри голови, видалення фурункулів, лікування запалень тощою. Ці барбери-хірурги створили потужні гільдії, наприклад: Компанію Шановних Барберів Лондона. Барбери отримували завжди більше, ніж хірурги, до тих пір поки хірурги не почали потрапляти на британські військові кораблі під час морських воєн.

19-те століття

Величезний вплив на перукарський бізнес мав рух афроамериканської культури. Чорні перукарні відігравали величезні коммунікаційні та економічні ролі в чорношкірих громадах. Це були місця для прийняття рішень, публічних дискуссій, купівлі-продажу товарів, дитячої освіти та громадського суду. Спочатку такі барбершопи обслуговували переважно відомих и шановних людей, а у другій половині століття були вже на кожній вулиці.
Їх називали твенті-долларс барбер - саме стільки коштувало відкрити схожий заклад. Стрижки купували за 5 центів, а гоління - за 3 центи.
Барберинг на початку 19-го століття

20-те століття

Перукарське мистецтво коммерціалізувалось і трансформувалось в популярний бізнес. Люди регулярно відвідували перукарські сервіси, почали купляти засоби для догляду та стайлінгу. Стрімко зріс попит на гоління. Американська популярна культура, її голівуд, музика, публічні відносини - зробили перукарський бізнес надзвичайно прибутковим.
В кінці 70-х трендсеттерами булли хіппі, а з ними і мода на довге волосся, неохайні бороди та джинси. Популярними стали процедури фарбування волосся. Перукарі, які володіли навичками колористики працювали по 18 годин на день, щоб встигнути пофарбувати всіх бажаючих.

Двохтисячні

Останні 20 років пройшли у скаженій динаміці. Тренди змінювались в тому ж темпі, в якому знімали нові фільми, кліпи і рекламу. Попит на ринку фактично регулювали зірки шоу-бізнесу, спорту та медійні персони. Чоловіки різного віку відтворювали їх стиль та образи. Зокрема запит 'ronaldo haircut' увійшов в топ Google Trends в 2014 році. Цій тенденції сприяв також і розвиток соціальних мереж. Став помітним вплив малих та середніх інфлюенсерів.
Мільйони людей створювали оригінальні та унікальні образи для збільшення популярності в мережах. Відбулась локалізація трендів по группам людей зі спільними інтересами чи лайфстайлом. Кожна перукарня намагалась підлаштувась під свою окрему группу людей. Так з'явились сучасні мережі барбершопів та салонів краси. Які ідеально пасують одній цільовій аудиторії і можуть бути абсолютно неприйнятними для інших людей. Всім сподобалось відвідувати місця зі "своїми" людьми.

Україна

Перукарське мистецтво в Україні виникло під час грецької колонізації. Про це свідчать знахідки на роскопках Херсонесу та острову Березань. Слов'янські племена вочевидь не дуже переймались своїм зовнішним виглядом і до появи Київської Русі люди самостійно обстригали волосся та вкладали його у жгути. Християнство значно вплинуло на усвідомлення потреб людей у перукарських послугах. Типовою зачіскою чоловічого населення була зачіска «під гребінку» і «під горщик» - волосся середньої довжини акуратно підстригалося по кругу. Немолоді і старі люди носили волосся значно довше, до плечей. Пасма волосся злегка підвивалися і спадали на плечі вільними локонами. На старовинних книжкових мініатюрах і фресках зустрічається зачіска, що нагадує український оселедець. Це довге пасмо волосся, що звисає з одного боку. Можливо, це була зачіска князів. В період Гетьманщини роль барбера часто виконували військові. Вони й були кладезем української автентичної майстерності, яку передали своїм наступникам - цирюльникам в російській та фрізорам в австрійских імперіях.
Радянський барберінг. Якісні лише гідравлічні насоси в кріслах.
Радянський союз завдав величезних культурних і економічних збитків українському перукарському мистецтву. Фактично доведено - це були свідомі дії на хвилі знищення всієї української культури. Синів та внуків найкращих українських майстрів змусили піти на війну, а потім працювати на радянські заводи. Зачіски радянських часів робили переважно жінки, вони коштували дуже дешево і займали мало часу. Додаткових послуг не надавали. Гоління вважалось індивідуальною процедурою, для якої купляли маленьке дзеркало, залізну кружку і мило. Афтершейв процедура - маленькі клаптики газети - допомогали боротись з порізами. Кожного хто виглядав інакше могли зупинити посеред вулиці та забрати на міліцейські допити. В кінці 70-х проросли перші образи західної культури і майстри, які намагались фарбувати волосся, робити нестандартні для союзу стрижки, підпільно продавали косметичні засоби, тощо.

Радянське минуле та економічна криза довго впливали на поведінку учасників б'юті ринку. Залізна завіса впала, але разом з нею зникли і гроші. Буремні 90-ті роки породили сотні надзвичайно дорогих салонів краси, в яких обслуговувались дружини та подруги чоловіків з кримінальних угрупувань. Вони зазвичай платили купюрами по сто долларів. Так з'явились депозитні рахунки, клубні картки, программи лояльності і тд. Потроху і самі чоловіки звикли відвідувати ці заклади. Високу вартість потрібно було чимось компенсувати, а західні стандарти сервісу тільки і чекали свого українського часу. Підприємці почали массово скуповувати технології, навчання, спеціалістів, косметику, інструменти та інше. Ринок значно збільшився. Якісні послуги стали більш доступними, бізнес системним, малі домашні господарства інвестували заощадження у франшизи мережевих салонів. Чоловіки з радістю обслуговувались в таких мережах або в експресс-перукарнях. Після подій 14 року в Україні стрімко знизилась долларова вартість послуг і товарів на ринку. Мережі массово зачиняли свої філіали, зарплата перукарів впала втричі, а про грумінг не було й мови - в країні війна.

Ринок змінили ламбершопи. Їх характерна риса - інтер'єри з дерева, схожі на американські та британські барбершопи 19-20 століття. Вони запропонували чоловікам відпочивати у своїх закладах. Спілкуватись, знімати стресс міцними алкогольними напоями, грати в настільні ігри або на плейстейшн. Стрижка в ламбершопі коштувала дорого, була гарної якості і продавалась в парі з оформленням бороди або процедурою королівського гоління. Перукарям і підприємцям сподобався формат закладу з високою вартістю середнього чека і країну охопила барберська лихоманка. ламбершопи з'явились у кожному великому місті і багатьох малих містечках. З'явились франшизи барбершопів і школи барберів, які навчають спеціалістів вузького профілю за лічені дні. На 700% зросли продажі товарів для чоловічого грумінгу та спа. Відкладений попит 14 -16 років вистрілив залпом ракет.

Ковід та смарт-кежуал

Барбершопи та салони краси одними з перших постраждали від ковіду. Трьохмісячний локдаун завдав нищівного удару по клієнтским базам. Безліч людей змінили місце проживання, почали працювати віддалено, змінились їх звички та поведінка. Соціальне дистанціювання змусило їх проводити більше часу вдома, а отже потреба у перукарських послуг значно знизилась. Таким чином сформувався відкладений попит, який спалахнув в кінці 2020-го року. Попит значно змінився - постійні клієнти звикли до постійних знижок та акцій літа-осені 2020, менше купували спа послуги, збільшилась кількість запитів на швидкі стрижки та засоби домашнього догляду.
Задовольнив цей попит - формат смарт-кежуал, який два роки назад охопив ресторанний бізнес і тепер перейшов до б'юті ринку. Його характеризють: стандартизований сервіс, швидка робота, доступна для широкої аудиторії ціна, екологічна доглядова косметика, френдлі-атмосфера, сучасний мінімалістичний дизайн приміщень.
Смарт-кежуал барберінг

Трендсеттери

Made on
Tilda